maandag 28 juli 2014

De Grote Bibliotheek III



De emoties rond het boekenformaat, en daaraan gekoppeld, het formaat van onze bibliotheken is nog niet geluwd.
 



Iemand stuurde mij een foto van een nieuwe bibliotheek ergens in Helsinki. 

Hier ziet u de centrale hal. Met daarboven de vier uitgesneden plateau’s. 

Om licht naar binnen te krijgen. 

Licht is goed en  nodig om te lezen. Zeggen de architecten. 
 
Maar rond die – excuseer mij dat ik het zo ga zeggen – rond die vaginale vormen bevindt zich nu net de circulatie. 

Architecten vinden dat ook dat niet mag ontbreken, die circulatie. Anders geraak je niet tot bij de boeken.

Tja, als ze zo beginnen, zijn onze nieuwe bibliotheken natuurlijk veel te groot. Vooral veel te duur, vrees ik.

Om enigszins uit de kosten te geraken moet je ze wel vullen met literatuur op missaalformaat.


Als dit verhaal volgens u niet voor 100% waar is, mail mij dan het verzinsel.

Geen opmerkingen: