vrijdag 17 oktober 2014

Het Land dat nooit was I

Zo meteen kan u een boek lezen dat vroeger niet bestond over een geschiedenis die nooit bestaan heeft.

Ik ga dat boek met bijzondere interesse lezen, temeer omdat ik één van de auteurs ken en hij mij ook. Nou ja, wat heet kennen ?

Nu ben ik benieuwd of hij ook deze kaart kent ? Die kaart heeft een paar weken bestaan, ergens tussen 1829 of 1930, daar wil ik nu vanaf zijn.


Maar sommige Gentenaars zagen de Hollanders toen graag en sommige Hollanders zagen sommige Gentenaars graag. Zo gaat dat soms met graag zien.

Vooral de Gentse Franssprekende industriëlen, intellectuelen en zij die zich betere Gentenaars  voelenden.

Want aan het Hollandse Hof, en dat gelooft u nooit, sprak men Frans.

Ga maar eens kijken in de grote aula van de Gentse Universiteit in de Volderstraat. Wat staat daar op het wapenschild ?

Aha.

Ik weet niet hoe goed het met het Frans van Willem Alexander de Huidige gesteld is, maar het Frans van koning Willem II van Oranje was uitmuntend. Daar bestaan natuurlijk alleen geschriften over, geen bandopnamen.

En wat bracht die wederzijdse liefde op voor de Gentenaars ?

Een zeekanaal van de Westerschelde  tot in Gent, nieuwe dokken, sluizen in Terneuzen, een nieuwe universiteit met een mooie aula.

Jaja. Wij zagen die Hollanders graag.

Er was zelf een oranje bolwerk in Gent, in de buurt van de Oranjeberg.


Die zagen zo'n anschluss met Nederland wel zitten.

Vandaar die kaart. Vijf kilometer links en vijf kilometer rechts van het kanaal, tot aan de Carrefour in Sint Denijs Westrem, tot daar was het Nederlands grondgebied.


Vanaf 15 okt uitgegeven bij de Bezige Bij in Antwerpen en te koop in de betere boekhandel.


Als u denkt dat verhaal niet voor 100 % correct is, mail mij dan het verzinsel.


1 opmerking:

Ellen zei

Wat schrijf je dat mooi, over sommigen die sommigen graag zien.