maandag 13 oktober 2014

economics V

Zoals beloofd moet ik u nog een pikant detail opbiechten dat tussen beide concurrerende bakkers woedt waarbij de linker bakker een flink grotere omzet draait dan die rechts. (klik en klik)
Tenminste, zo rekende ons Pieter V het voor. (klik)

De concurrentie is er zo sterk dat ze zich beiden verplicht zien om een klantenkaart in te voeren. Maar het lijkt wel een beetje of ze afgesproken hebben want bij beiden is die klantenkaart enkel voor een groot boerenbrood.

Bij de bakker rechts zijn ze een beetje slordig bij het zetten van hun stempeltje. Soms laten ze een vakje over en dan zetten ze twee stempeltjes in hetzelfde vakje. Op het einde van de kaart geeft dat dikwijls aanleiding tot discussies en rechtszaken.

Bij de bakker links kunnen ze preciezer stempeltjes zetten.

Toen ik bij de bakker links zo'n groot boerenbrood bestelde, met het oog op weer - hoera - een stempeltje bij, vroeg de bediende
- e roend of e carreetje ?
- bwah, geef mij maar een carreetje, antwoordde ik

Bij een carreetje heb je van begin tot einde rechtvaardiger sneetjes, vind ik.

- das dan twee eurootjes en vuftig centjes, zei de bediende na het wikkelen van het brood in de broodzak.

Ik schoof de muntjes en mijn klantenkaart naar voor.

- Ah nenk, die koarte es alleen veur e roend, nie veur e carreetje.

Voilà, zo ze dat in West-Vlaanderen.

Als u denkt dat verhaal niet voor 100% waar is, mail mij dan het verzinsel.

1 opmerking:

Ellen zei

Ah, leve de middenstand! Toch?