woensdag 29 oktober 2014

DIGI TAAL II

Kijk eens goed naar deze foto. Wat ziet u ?

Wat boeken.

Onder druk van Karel Joos.
De Dag dat de Tijd Stilstond van Rachel Joyce.
Dan iets blauw dat u niet herkent.
Dan Naar de Haaien  van Erich Kastner.
Dan De Laatste Tafel en ga zo maar door.

Drie jaar geleden liep ik uit verveling in een boekhandel en plots werd ik besmet met de goesting James Joyce' Ulysses te lezen. Wat een mens allemaal niet oploopt als hij zich verveelt.

Maar het boek lag niet in de rekken.

Ik vroeg aan het interimmeisje of ze dat boek hadden. Ze betokkelde haar computer.
- Van wiene zeg je ?
- Van James Joyce
- Es da e kookboek ?
- Neen, Engelse literatuur.
Een nabije winkelzwerver kon zijn lach niet onderdrukken.
- Wieder 'en em nie, mo ek kunt' wel bestellen vo joen as je da wèlt.
- Och neen, hoeft niet. Ik vind wel iets anders.

Tien dagen later stap ik weer eens binnen, en toen zag ik wat u op de bovenste foto ziet.
Hèt meesterwerk van James Joyce, maar verstopt achter getapte folie en het kost 47 €. Nu wilde ik daar wel eens in bladeren en zien of het werk mij een  beetje leesbaar voorkwam want ik heb al een aardige collectie wereldliteratuur waar ik nooit over de helft geraakt ben.
En ik vermoed dat u, lezer, ook zo'n boeken hebt.

We zijn nu drie jaar verder en Ulysses staat daar nog te blinken.
Maar nu in het gezelschap van Erica Jong's Ritsloze Nummer. 
Ik denk niet JJ dit onaardig gezelschap zou vinden.

Maar hij staat ook iets meer onder druk.


Als u een bod wil doen op dat boek, dan bezorg ik u naam en adres van die boekhandel.


Geen opmerkingen: