woensdag 8 oktober 2014

economics III

We hebben wat reactie gehad op economics II van vorige week (klik)

Els Van S. reageerde dat (job)studenten niet sloom waren zoals ik beweerde. Zij kan het weten want ze studeerde Management in Antwerpen.

Lizzy Van S. (dochter  van Els ?) reageerde kort daarop dat (job)studenten uitgebuit werden. Zij kan het misschien weten maar dat heb ik alvast niet beweerd.

Laat mij eerst beschrijven hoe ik die (job)student bij de bakker rechts ervoer, want daar was ruimschoots de tijd voor.


Hij was traag, vergeetachtig, gaf een verwarde indruk, keek de klanten nooit aan en in de fase van afrekenen en wisselgeld teruggeven leek hij plotseling beland te zijn middenin een examen wiskunde. Enthousiasme ziet er anders uit.

Nu dacht ik dat ik fout was in mijn taalgebruik - wat is het nu - loom of sloom ?

Voor loom zegt de grote van Dale: een gevoel van zwaarte in de leden hebben en daardoor alles trager doen, niet flink, zonder energie, langzaam. 

Voor sloom zegt de al even grote van Dale: waarschijnlijk een variant van loom, mogelijk samenhangend met sluimeren - ik zou gedacht hebben aan slow - en betekent - hou u vast: niet flink, niet actief, suf, slap, saai, vervelend.

Als toemaatje: een sloompie is een meisje dat zich niet aan de normen van haar klasgenoten confirmeert.

Een slome zou ook van het Amsterdamse Jiddisch komen als schuilnaam voor de Amsterdamse niet actieve, eerder saaie koopman Abraham Joseph Swalff (1745-1819)

Nu kan ik begrijpen dat mevrouw Els Van S., gezien haar opleiding niet met met dat soort (s)lome medestudenten optrok, maar vrolijk en actief door haar studententijd stapte. Dan is het eerder de schuld van de bakker die die (s)lome student niet goed aangepakt heeft, te weinig gemotiveerd heeft, te weinig gesteund heeft.

En ik begrijp ook dat (de dochter  ?) Lizzy Van S. die (s)lome praktijk wijt aan de het uitgebuit zijn. En dat is ook de schuld van de bakker.

Als u denkt dat verhaal niet voor 100 % correct is, mail mij dan het verzinsel.


Geen opmerkingen: