woensdag 22 oktober 2014

DIGI TAAL I

Ik ben een tijdje geleden naar de Open Bedrijvendag geweest. Altijd interessant maar overal hoorde ik het zelfde: alles staat hier op computer.
In een fietsenfabriek: alles staat hier op de computer.
In een drukkerij: alles staat hier op computer.
Bij de VRT nieuwsdienst: alles staat hier op computer.
In het seinhuis van onze geliefde spoorwegen: alles staat hier op computer.

Jaja, dat zal wel.

Vandaar die legendarische stiptheid. In Japan staan de treinen niet op computers maar op rails en daar kan je je klok tot op de seconde gelijk zetten met de aangekondigde vertrektijden.

Een generatie geleden konden mijn veters nog openkrullen van verbazing toen men aankondigde dat alles hier op computer zat en dat het nog zou toenemen.

Wat nu echt eens mijn verwondering zou wegdragen: iets dat goed werkt zonder computers.


Kijk, daar zou ik paf van staan.

Op de radio hoorde ik een interview met Jeroen Brouwers. Bij iedere ademstoot denk je dat het zijn laatste is maar dat is nu niet aan de orde.

Jeroen Brouwers schrijft een boek en hij weet hoe dat moet. Zijn geheim: hij schrijft met vulpen.

Hij beweerde zelfs dat hij in het zo geprezen opus magnus - De Ontdekking van de Hemel - van Harry Mullisch, kon aanwijzen wanneer Harry in dat werk overgeschakeld was van pen naar computer.


Ik denk ook dat ik het weet maar ik durf het niet zeggen.


Als u denkt dat dit verhaal niet voor 100% juist is, mail mij dan het verzinsel.

3 opmerkingen:

Ellen zei

Wacht, ik ga snel dat boek nog eens lezen en dan zoek ik ook eens uit waar hij van pen naar pc is overgeschakeld.

BOUWMASTER zei

Beste mevrouw Ellen R, het is wel een dikke kanjer. Om u te helpen, ik denk dat het over de helft is.

BOUWMASTER zei

Beste mevrouw Ellen R, het is wel een dikke kanjer. Om u te helpen, ik denk dat het over de helft is.