vrijdag 1 augustus 2014

Spatieval


Nu moet eens goed naar de twee teksten hiernaast kijken.


Neen, het heeft niets met de inhoud te maken noch met grammatica.

Ook niet met spelfouten.

Het heeft ook niets te maken met het feit dat het een krantenartikel is.




Neen, neem rustig uw tijd en kijk of u hetzelfde ervaart als ik.  Misschien moet u de beelden wel wat groter maken. Probeer het eens.





Kijk nog niet meteen naar de volgende foto's, neem rustig uw tijd.



Eén tip: het is iets vormelijks











Bon.
Als u het gevonden hebt, dan lijden u en ik aan dezelfde, niet gevaarlijke aandoening.



We zijn dan gevat door die spatie tussen de woorden die als een waterval in de tekst loopt.
Ik noem dit fenomeen een spatieval.

Soms hindert die spatieval mij een beetje om de tekst te lezen want ik ben dan geobsedeerd om te gaan tellen hoeveel regels de spatieval telt.

Vijf regels is nu niet echt bijzonder.




Maar zeven of meer regels, daar wil ik wel eens bij stilstaan.

En als er meer dan zeven ingezeten hadden - als de auteur maar een beetje meer zijn best had gedaan zoals u hiernaast kan vaststellen - dan kan ik daar zelfs een beetje nijdig om worden.














 Als u denkt dat verhaal niet voor 100 % waar is, mail mij dan het verzinsel.

Geen opmerkingen: