woensdag 20 augustus 2014

Namaak II

Er was een beetje verwarring ontstaan over wie nu wie gekopieerd heeft maar het is nu opgelost. Tenminste, dat denk ik.

Het nieuwe kantoorgebouw van VOKA Gent werd ontworpen door de architecten MEBUMAR/MV² en het werd officieel geopend op 12/12/12.

Ik meen zelfs rond twaalf twaalf. Of twaalf na twaalf. Soit.

Ik denk dat het ontwerp twee à drie jaar ervoor is aangezet. Dat is dus in 2009 of 2010.


Dat ander ontwerp, dat olympisch stadion van de Chinezen, was een wedstrijd die gelanceerd werd in 2002 en in 2003 gewonnen werd door de architecten Herzog & de Meuron. 
Artistiek adviseur was architect en kunstenaar Ai Wei Wei. 

De werken startten in 2004 en waren klaar in 2008.

Ik heb een Chinese vriend, toevallig heet hij Tsang, die ooit nog op de Chinese ambassade in Parijs werkte. Ik vroeg hem of hij dat niet erg vond dat die weliswaar Zwitserse doch door de Chinezen betaalde architectuur zomaar klakkeloos geïmiteerd en gekopieerd werd.

Hij antwoordde mij:
Bonjour Johan, nous sommes très fier que vous nous imittez. Le peuple Chinois se réjouit que les Belges font des copies de nos bâtiments. Ainsi donc, nous ne sommes plus les seuls a copier les autres comme vous nous reprochez toujours. Quand est-ce qu'on se voit encore une fois ?

We hebben bij VOKA om een commentaar gevraagd maar zoals gebruikelijk bleef het daar stil.

Als dit verhaal volgens u niet 100 % juist is, mail mij dan het verzinsel.

Geen opmerkingen: