woensdag 6 augustus 2014

Farao's I



Een paar maanden geleden verscheen in de wetenschappelijke bladzijde van mijn krant De Standaard deze weergave van een wandtekening uit de zeer degelijke oude Egyptische cultuur van de monarch Djehoetihotep, ons allen zeer bekend. De tekening toont hoe grote faraobeelden op een slede getransporteerd werden naar hun bestemming.


Een groep professoren van de Universiteit Amsterdam, onder leiding van Daniël Bonn, meende in deze tekening de sleutel ontdekt te hebben hoe de Egyptenaren deze klus geklaard hebben. 

Op het beeld ziet u namelijk een man die, luidens het onderzoeksteam, water voor de slede stort waardoor de slede gemakkelijker gaat glijden. 
Het team staaft zijn bewering door te stellen dat een voorwerp gemakkelijker glijdt over zand dat verzadigd is met water. 

Water dus.


Nu ben ik sinds mijn kinderjaren een beetje een gefrustreerde ervaringsdeskundige. Nog steeds komt die frustratie boven als ik op het strand kinderen zie die emmertjes zeewater – vooral bij laag water – als slaven naar hun fort zeulen om het daar in de gracht rond dat fort te storten, om dan te moeten vaststellen dat dat water gewoon in het zand verdwijnt. 

Erg voor die kindertjes, maar nog erger voor die vorsers want hun theorie klopt niet.

Denkt u daar maar eens goed over na, over twee dagen geef ik u de juiste oplossing.

Als u denkt dat dit verhaal niet voor 100 % juist is, mail mij dan het verzinsel.

Geen opmerkingen: