maandag 29 september 2014

Namaak VI

Het ging over die tekening waarvan ik probeerde uit te vissen wat het zou kunnen zijn.

Jan V. suggereerde: von Daniken, die man die niet wist wat te schrijven en dan maar er op los fantaseerde dat onze goden wel eens kosmonauten zouden kunnen geweest zijn. Vlot verkocht maar even vlot weer verdwenen.

Roland L'H dacht aan een tekening van Panamarenko.
Had gekund maar voor zover ik weet, niet juist. 

En dan was er een zekere Catherine O die dacht dat het een tekeningetje was voor zo'n universeel sluitsysteem aan de achterzijde van een grote envelop. Een veterenvelop noem ik dat.
Goed geprobeerd maar fout.



Het zou gaan om de ontwerptekening van een scooterette.

Een wat ?
Een scooterette:  een opvouwbare kleine scooter.

Klinkt zo Frans als jusdorans.

Die scooterette was niet bedoeld om mee op de trein te stappen, daar was ie veel te zwaar voor - een niet onbelangrijk detail - maar de ontwerper, een zekere Wim Gilles was een Hollander uit Eindhoven.
Of een Eindhover uit Holland.

En Hollanders zijn redelijk klein behuisd.

Vandaar dat ze nog veel open ruimte hebben maar daar gaat het hier nu niet over.

En Wim dacht: als ik nu een scooter maak die je kan opplooien, dan kan die in de gang 's nachts overnachten want in 1962 was Nederland 's nachts blijkbaar niet zo veilig voor scooters die bleven buiten staan.

Dat zou nu verbeterd zijn en nu zouden ze ook iets ruimer wonen.

Er is een prototype van gemaakt waar Wim een jaar lang mee rondtoerde in de omgeving van Eindhoven waar hij les gaf aan de designacademie. Maar verder dan dat is het nooit gekomen met die scooterette.

Maar misschien wel iets anders.







Als u denkt dat verhaal niet voor 100 % waar is, mail mij dan het verzinsel.

1 opmerking:

Ellen zei

Volgens mij is het een tipi die verbonden is aan twee boeien, zodat-ie kan drijven op de Mississippi!