woensdag 10 september 2014

Farao's IV

Wat vooraf ging:
Farao's I, (klik)
Farao's II, (klik)
Farao' III (klik)

U herinnert zich vast nog dat professor Daniël Bonn mij schreef dat dè Egyptologen het erover eens waren dat die man op de slee van het transportbedrijf van Farao Djehoetihotep water in het zand stortte waardoor de slee gemakkelijker te trekken was.

Dat de Egyptologen het daarover eens waren, schreef hij.

Alvast twee egyptologen waren het daar grondig oneens mee.
Prof. Harco Willems en prof. Gert Verstraeten, beiden van de KU-Leuven waren vrij onmiddellijk na de publicatie van hun Amsterdamse collega not amused omtrent zoveel wishfull thinking.

Publicatiedrift in hoog aangeschreven wetenschappelijke tijdschriften en carrièreplanning brengt de wetenschap in gevaar. Professor Bonn deed in zijn mailtje naar mij een beetje of zijn neus bloedde.
Een beetje Hollands als ik mij dat mag permitteren.

Wat zeggen die Leuvense proffen: de Egyptenaren gooiden / plaatsten modder onder de slee en goten daar water op. Iets verfijnder was de reactie van lezeres Natalie Coorevits uit Gent; die had het over klei.
Klei klinkt niet alleen verfijnder, de partikeltjes zijn ook fijner dan bij modder en houden het water langer vast. Ik weet niet of u al ooit eens een helling van natte klei opgeklauterd bent maar dat is een behoorlijk glibberig avontuur.

In Egypte hebben ze klei en leem.

Als je goed naar de tekening onderaan kijkt, dan denk dat ik daar een paar slaven met iets bezig zie dat naar mijn gevoel op klei verzamelen lijkt.



Was ik van Djehoetihoteps bedrijf geweest, ik had het met zand gedaan, tussen twee balken gevat onder de slede en daar olie op gegoten. Palmolie.

Schuiven dat dat doet.



Net zoals ook Flupken den artist het voorstelde.
Want volgens Flupken zijn die drie slaven bezig met balken.  Wie zal het zeggen ?








Het tintelt om het eens te testen. Beschikt er iemand over een dynamometer zodat we dat eens kunnen meten ?

                       zoiets dus ----->









Als dit verhaal volgens u niet 100 % juist is, mail mij dan het verzinsel.

Geen opmerkingen: