maandag 8 september 2014

Foto's bekijken I

Bij foto's bekijken doe ik het intenser dan bij kijken.
Zoals twee zaterdagen geleden in DS-weekblad.

Het opschrift luidt: ZIJ DOODT ONZE KINDEREN
Een foto over een 'Russische verraadster' die aan een schandpaal gebonden en bewaakt wordt door pro Oekraïense militair / militant. En dan stopt daar een vrouw , stapt uit haar suv, en geeft een trap in het kruis van die verraadster.

Kijk eens goed naar de gezichten van beide vrouwen.

De suv-madam is niet echt boos, ze schept een zeker genoegen in haar natrapgedrag.


Ik dacht onmiddellijk aan die foto van, naar mijn aanvoelen, nog steeds de meest magische fotograaf die er ooit was.
Henri Cartier Bresson

Hier zie je een ziedende vrouw.

De situatie is anders dan daar in Donetsk. HCB was verslaggever. met beelden, foto's genaamd. Hij was er op dat precieze historische moment in Dessau in 1945, om vast te leggen hoe de geschiedenis zich openbaarde.


De foto van de Russische gezinde verraadster en haar belaagster is genomen door fotograaf Mauricio Lima, door  Time uitgeroepen als photographer of the year.

Maar ik heb de indruk dat Mauricio stond te wachten tot hij de woedendste beschikbare Oekraïnse kon vastleggen in pixels. Misschien heeft haar gevraagd het nog eens te doen. Hoe lang heeft hij daar staan wachten tot hij het meest geschikte beeld had ?

Was het uitlokking ?
Was het aanmoediging ?

Kijk eens naar het aantal sigaretten op de grond.

Als u denkt dat verhaal niet voor 100% juist is, mail mij dan het verzinsel.

Geen opmerkingen: