vrijdag 16 mei 2014

Rondpunt




Een punt is een niet materialiseren plaats in de ruimte. Twee punten bepalen een rechte; drie een vlak. Zo heb ik het geleerd in de meetkunde destijds. Een punt kun je aanwijzen maar is in feite niets. Een rondpunt is een ronde rond niets. Fransen hebben het over un rond point;  Engelsen over a roundabout maar een kermismolen is dat ook. In de USA noemen ze het een donut.









Vaak rijden we van het ene rondpunt naar het andere. Van het ene naar het andere niets.
In feite zijn het cirkelvormige eilanden op een knooppunt van twee of meer wegen gegooid. A circus like Picadilly Circus. 
    
Camioneurs ergeren er zich aan dood wegens te weinig manoeuvreerruimte, wielrenners in een koers wegens te gevaarlijk om te slippen en ik erger mij aan de weinig creatieve invulling door de lokale artiesten, de plaatselijke autoriteiten en de wegbeheerder.

Veel kunst heb ik er nog niet gezien. Poëzie evenmin.

Meestal worden we opmerkzaam gemaakt op een lokale brouwerij, fietsgekte of suikerklontjes. Zoals hier in  Frasnes-lez-Anvaing.
 





Op één plaats had ik wel een goed gevoel; in Brussel aan de Pachecolaan waar Luc Deleu midden in een zeer propere stedelijke context een container laat tollen. Empirisch onderzoek heeft uitgewezen dat indien de container met de rijrichting draait, er rapper wordt gecirculeerd dan indien hij tegen de rijrichting indraait.

 


Als dit verhaal volgens jou niet voor 100% waar is, zet dan bij de reacties wat het verzinsel is.

Geen opmerkingen: