woensdag 10 december 2014

Kunst in de stad I

U moet al goed kijken op deze foto om een kunstwerk te ontdekken.

Maar doe toch maar uw best.

Het verhaal begon jaren geleden op het Sint-Pietersplein in Gent.

Eén van de grote tentoonstellingen van Jan Hoet - Kunst na 68 - had net zijn opening achter de rug.


En ik hoorde een oudere bourgeoise in bloemetjesjurk tegen haar volgzame man zeggen:

ce n'est pas ce qu'on appelle, une Grande Exposition.

Hij beaamde het zonder iets te zeggen.


Wat later, toen de tentoonstelling reeds afgelopen was, ontdekte ik op het Sint-Pietersplein een merkwaardig embleem.

GA leek het voor te stellen en het klopte nog ook, want wekelijks was er op dat Sint-Pietersplein een tweedehands autobeurs lopende.
GA - Gentse Autobeurs stelde het embleem dus terecht voor.

Nog wat later heb ik vastgesteld dat ik mij weer eens grondig vergiste.

Het ding had niets met kunstzinnige autodealers te maken.

Wat ik als een embleem aanzag - GA - was in werkelijkheid een kunstwerk van Barry Flanagan.

De Londenaar die op 8 maart 1980 zeer enthousiast naar Jan Hoet schreef, dat ze the biggest yet zouden maken.

One for Europe. 

The best we can manage. It will have to be planned very carefully with the full support of industy and an interpretation from the work force of conanling engineers of utmost intelligence, let it stand for our best hopes,

an active communication.

Barry F.


En zo geschiedde dus.






Later verhuisde het kunstwerk naar de oude dokken nabij de Dampoort.

Die buurt kan wel wat kunst verdragen.

Ik bewonder dit initiatief van ons geliefd stadsbestuur.

Vooral de wijze van inplanten: discreet.
Zeer discreet. Als een kunstwerk teveel aandacht trekt leidt het de concentratie van de automobilisten af en zover mogen we het niet laten komen.

Maar misschien zouden de Gentse Autodealers dat niet eens zo erg vinden.

Als u meent dat dit verhaal niet voor 100% waar is, mail mij dan het verzinsel.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Was er dan een automobielhandeltje aan de gang op de University van Georgia Athens? Ps, denk dat onderaan de brief een rekeningnummer staat om vrijwillig metalen geld op te storten.

Unknown zei

Ook eens ontdekt aan de Dampoort, ik ga er eens terug nu ik het verhaal heb. De essentie van een verhaal is niet de waarheid maar de verbeelding.