maandag 15 december 2014

Hermeneutiek I



Royden Rabinowitch
De Canadees Royden Rabinowitch is één van de meest intellectuele kunstenaars die Jan Hoet moet hebben ontmoet. 

Zijn verbaal vermogen is verbluffend. 

Dat van Rabinowitch bedoelen we.

Toen hij hoorde dat Jan H. in Gent woonde en werkte werd hij gevat door het verbluffende inzicht van de conservator. 

Werk van Royden Rabinowitch in S.M.A.K. - Gent
De hermeneutiek en de heuristiek achter Rabinowitch’ werk vonden immers hun wortels in Gent. (citaat uit de Luchtkunstenaar van Jan Haerynck, een zeer leesbaar boek over leven en werk van Jan Hoet)

Ik woon en werk al heel mijn leven in Gent en erken ook in een aantal van mijn Gentse werken de hermeneutiek. 

Een soort exegese die het bestaan van het werk verantwoordt. 

Noem het gerust een heuristieke krachttoer. 

Als u het mij vraagt was het zelfs een overtreffen van het neomalthusianisme, ver van numeristieke bezetenheid. Eerder idiosyncratisch. 

Je moet niet in een nyctinastie vervallen zijn om niet te zien dat mijn werk in dialoog treedt met de semantische geladenheid van zijn omgeving. 

Het heeft iets van een nupturiënt koppel dat zich laat drijven op de liefde. 

Voor de rest hoop ik dat u het ook schoon en hedendaags vindt.

Maar door mijn aangeboren bescheidenheid toon ik u hier geen afbeeldingen van mijn werk.

Als dit verhaal volgens u niet voor 100 % juist is, mail mij dan het verzinsel.

Geen opmerkingen: