maandag 17 november 2014

Wat gebeurt daar ?

Tja, waar keken die mensen uit het vorige bericht nu naar ?

SMAK in Gent is weer op zijn best.

En tja, wat gebeurt er op een tentoonstelling ?

Ik zie dingen, slurp gulzig gevoeligheden op, slik vraagtekens in, maal gedachten door mijn hoofd.


Tenminste, als er boeiende kunstenaars aan het werk zijn.

Als ze mij uit de snelheid van mijn dagelijks bestaan weten te sleuren, mij dwingen tot stilstaan en kijken.

Soms helpen achtergronden van de kunstenaar.

Vooral als ze het museum zo ver krijgt om de ondergrond donkerbruin te laten beitsen.

Ik mag Berlinde De Bruyckere graag.
Als persoon weet ik dat nog zo niet want ik ken haar niet.

Ik lees wel over haar, ik lees wat zij graag leest en ik heb een Canvas-reportage over haar werk gezien.
Waarom ik haar graag mag ?

Ze vertelt veel uit haar jeugd, hoe ze die doorbracht, wat haar vader deed. Zo mag ik het graag.

Ze wroet door haar verleden met een gelaagdheid. Geen gram gramschap maar tonnen liefdevol kijken. Respectvol kijken ook.










I never promised you a rose garden schrijft ze op dit werk.

Het is ook de tittel van een redelijk populaire Engelse country-hit uit de jaren zeventig van ene Lynn Anderson waarvan ik het refrein kan meezingen. De tekst is van Joe South en zonder countryklanken best van een redelijk niveau. Maar ook een beetje een moraliserend niveau. 

I beg your pardon I never promised you a rose garden
Along with the sunshine there's gotta be a little rain sometime
When you take you gotta give so live and let live and let go
I beg your pardon I never promised you a rose garden.



Als je  in Gent de middelste lift in het Provinciaal Administratief Centrum ( PAC) aan het Woodrow Wilsonplein nr 1, naar de ambtenaren neemt, reis je door een kunstwerk van Berlinde De Bruyckere. Gelijkaardig aan I never promised you ...

Is dat een voorbode voor wat je op de verdiepingen te wachten staat ?

Of is het een boodschap voor de ambtenaren ?

I never promised you a rose garden, 
zou Berlindes papa haar dat ooit gezegd hebben ?

Nog tot in februari in het S.M.A.K. in Gent. Zeker gaan kijken.

Als dit verhaal volgens jou niet 100% juist is, mail mij dan het verzinsel.

Geen opmerkingen: