maandag 24 november 2014

DIGI TAAL III

Wat u hier ziet is een kunstwerk van François Morellet. 

Een Fransman maar dat had u al begrepen.

In 1961 begon hij aan dit werk door het vierkant van 80 bij 80 cm te verdelen in 160 x 160 = 25.600 vierkantjes. Elk vierkantje meet 4 bij 4 mm.

Toen vroeg hij aan zijn kinderen om uit het telefoonboek willekeurig telefoonnummers voor te lezen. Als hij een even getal hoorde kruiste hij dit vakje aan, bij een oneven getal sloeg hij het vakje over.

Het gekruiste vakje kleurde hij rood, het niet gekruiste vakje groen. In principe heeft hij zo evenveel rode als groene vakjes. Hij heeft het nageteld en op een paar na was het precies fifty-fifty.

U en ik gaan dat niet natellen. We geloven hem.

Vraag is nu: ziet u spijts deze evenwichtige verdeling nu meer groen dan rood ?
Of ziet u meer rood dan groen ?

Wat ik zo bijzonder vind aan dit werk ?

Het is gemaakt lang voor er voor u en mij bruikbare computers bestonden. Morellet had een engelengeduld om dit werk met de hand te schilderen. Zes maanden zegt hij. Ik geloof hem.

Terloops, Morellet was, om de één of andere reden, lieveling van Jan Hoet,  en is nu te zien in het SMAK in Gent.


Die Morellet doet mij denken aan Vlaanderen.

Wij bouwen we gemiddeld 4 m² per Vlaming per jaar van onze oppervlakte dicht.

Als we zo voortdoen, zullen we nog enkel gebouwen en groen overhouden - want aan landbouw zullen we al helemaal niet meer doen en wegen kunnen we schrappen.

Gedaan met files want we lopen dan gewoon van het ene in het andere gebouw.

Tegen wanneer zal   Vlaanderen er dan als een Morellet uitzien ?

Als we voortdoen zoals we nu bezig zijn: tegen 2098 ?


Als u denkt dat verhaal niet voor 100% juist is, mail mij dan het verzinsel.

Geen opmerkingen: