maandag 10 november 2014

Namaak XI



Het was geen gek idee, vanuit het standpunt van onze laatste bezetters gezien, om een rij kustverdedigingswerken op te richten. 

Oorlogen vragen erom.

De NAZI'ss waren lang niet de eersten die eraan dachten. 

Einsteinturm - Berlijn - Erich Mendelsohn
De Fransen, de Spanjaarden, de Nederlanders, de Napoleons, ze wisten onze lokale bevolking aan het metselen te zetten om onder druk van wapens forten op te richten die de kust moest beveiligen tegen oorlogsbodems.

De Duitse bezetter zette ons niet enkel aan het metselen maar ook aan het betonstorten.

Wat mij opvalt is de sobere eenvoud van die bouwwerken. 

Form Folows Function zouden we nu zeggen.

Stefhan Vanfleteren kreeg van de Provincie West-Vlaanderen opdracht een deel van die restanten van de Atlantic Wall in beeld te brengen.

Ik heb ze altijd al merkwaardig gevonden, die bolwerken.

Een paar ervan vind ik gewoon mooi tot zeer mooi.

Esthetisch zegt de brochure van de Provincie West-Vlaanderen.

Eén ervan doet mij denken aan de Einsteinturm in Berlijn van architect Erich Mendelsohn.

 
Die bolwerken zijn naamloze architectuur. De ontwerpers zijn, voor zover ik weet, niet bij naam bekend. 

Zou het niet aangewezen zijn om postuum toch een architectuurprijs voor deze anonieme bedenkers uit te reiken ? 

Of is dat er over ?

 Als u denkt dat dit verhaal niet voor 100 % correct is, mail mij dan het verzinsel.

Geen opmerkingen: