woensdag 12 november 2014

Muren

Hier zie je de Chinese muur. 

Tenminste, een stukje ervan. 

Werelderfgoed en vijfduizend kilometer lang. Daar moet werk aan geweest zijn. Maar het was nodig zeggen ze daar. China is nooit imperialistisch geweest, zeggen ze er bij.

Het was om zich te beschermen. Zo gaat dat. Als je wat bezit, bescherm je dat best.

In 1962 was ik zeven jaar toen ze in Berlijn ook aan beveiligen dachten. Tegen het imperialistische westen.

Het Duitse gedeelte van Duitsland dat zich toen Democratisch noemde wilde niet dat de andere Duitsers, gesteund door Amerikanen, Engelsen en Fransen zich zouden vestigen in hun goed georganiseerde Republiek.

Ik herinner mij dat mijn toenmalig vriendinnetje, Karine S. in die warme tuin van haar, haar ongerustheid uitte. Ik beaamde die ongerustheid zonder goed te weten waar het over ging.

Later, in 1980, bij Checkpoint Charly, in Oost Berlijn en in de tunnels van de metro ben ik gaan beseffen waarom iedereen toen - in 1962 - bang voor was.
Maar we bleven optimistisch. Iedere Oost-Duitser die erin slaagde te ontsnappen naar het decadente Westen, werd er onder luid applaus tot held verklaard.

Wisten wij toen veel dat die muur ooit zou gesloopt worden. Door de Oost-Berlijners zelf dan nog.

Toen ik later, na de val van de muur, opnieuw in Berlijn was, zag ik hoe de sporen van de muur zo snel mogelijk uitgewist waren.

Het ijzeren gordijn kon niet snel genoeg opgerold en verwijderd zijn.

Het feestje van vorig weekend mocht er best zijn. En zo te zien mocht het wat kosten ook.

Af en toe eens massaal herinneren aan het verleden mogen we niet overslaan.

Maar la Merkel is er toch niet in geslaagd om dè wereldverantwoordelijken erbij te krijgen en hun eens te tonen waar het op staat.


Waar was Obama ? 

Waar was Poetin ?

Oh ja, Gorbatsjov heeft eens mogen waarschuwen voor een nieuwe koude oorlog. Maar wat heeft die Gorbatsjov nog in de pap te brokken ?

Naar het heden kijken is blijkbaar moeilijker.

En wat ik vooral heb gemist, zowel in de krantencommentaren als bij de journalisten, onder de Berlijners,
in de journaals en op de podia , die éne zin:
Netanyahu, wanneer sloop jij die muur ?

Als u denkt dat dit verhaal niet voor 100 % juist is, mail mij dan het verzinsel.

Geen opmerkingen: