vrijdag 6 juni 2014

Pantograaf


Locomotieven hebben er minstens één, meestal twee.
Stellen die een ingebouwde motor hebben onder de zitbanken, hebben er ook één. Of twee.
Gewone wagons hebben er geen.
Ze halen hun elektriciteit via kabels van de loco.

Een pantograaf is dat ruitvormige stel dat met een veer een slede tegen de bovenleiding duwt en zo elektriciteit naar de motoren geleidt.
Ik vind dat een mooi woord: een pantograaf. Net zoals een imperiaal. Dat is een dwarse beugel bovenop het dak van een auto waarop u de overload van uw bagage kunt op vastbinden. Maar daar ga ik het nu niet verder over hebben.
Nu heb ik in mijn beperkte Märklin collectie een restauratiewagen met zo’n pantograaf op zijn dak. Waarom toch ? Ik kan mij niet inbeelden dat ze bij Märklin (ooit made in Germany) zulke fouten maakten.
Of was het omdat de frituur en andere keukenapparaten zoveel verbruikten dat er niet genoeg elektriciteit voor de loco zou overschieten ?
Ik zou het graag weten voor ik heel mijn stel overdraag aan mijn kleinzoontje.

Als dit verhaal volgens jou niet voor 100% waar is, zet dan bij de reacties wat het verzinsel 

Geen opmerkingen: