vrijdag 13 juni 2014

Het loopt als een tiet



Hij (Kris Peeters n.v.d.r.) kan vanuit de rust van zijn lopende zaken tevreden toezien hoe de economie ondertussen loopt als een tiet. (Marc Reynebeau in dS Weekblad zat 7 juni laatst)

Vroeger zegde men dat iets loopt als een trein. Maar dat was voor dat hij reed volgens de methode van de kansberekening. Lang, zeer lang geleden dus.

Mijn vriend zei dat zijn fiets liep als een Zwitsers uurwerk. Vooral als hij zijn versnellingsapparaat zuinig gesmeerd had. Hij was de zoon van een uurwerkverkoper.

Maar wat zou Reynebeau bedoelen met, lopen als een tiet ? 
Ik denk dat ik weet wat hij bedoelt. 
In het Brussels Museum voor Schone Kunsten staat een beeldhouwwerk – een fontein eigenlijk – waar duidelijk getoond wordt wat beeldhouwers bedoelen met lopen als een tiet.

Beeldhouwers hebben steeds een aandoenlijke bewondering gehad voor het vrouwelijk ondersteunend voorplantingsorgaan.
Eerlijk gezegd, ik heb het ook eerder voor dit soort metaforen dan lopende neuzen bijvoorbeeld.

Als u denkt dat verhaal niet voor honderd procent waar is, mail mij dan het verzinsel.

Geen opmerkingen: