zaterdag 7 februari 2015

De regel van 3

http://www.canvas.be/programmas/reyers-laat/ba12c429-6f52-4fd0-bcf1-85404cdb8e83#panel-epiCollega Dirk Huylebroeck - wiskundige van het aangename soort - heeft samen met Karim Zahidi - zelfde faculteiten als Dirk maar heeft ook nog filosofie gestudeerd - in Reyers Laat een lans gebroken voor meer respect voor wiskunde in onze opleidingen. Omdat wiskunde niet enkel nuttig is, maar ook omdat het ons ook help redeneren.

Dirk stelt samen met collega Karim Zahidi vast dat dit vermogen de laatste jaren achteruit gaat.

Ik heb daar geen concrete cijfers over maar ik stel ook vast dat die oeroude en o zo nuttige regel van drie - eigenlijk heerlijk sappige vraagstukken uit de lagere school - in het latere leven soms een onoverkomelijk wiskundig probleem lijkt.
Ook bij de zogenaamde intellectuelen, zoals Dirk in het fragment fijntjes opmerkt.

Hier hebt u de link naar het programma maar leest u eerst verder.



Ik kan wel van getuigen van de stelling van beide ervaringsdeskundigen.

Ik leg volgend vraagstuk voor aan de studenten: het bureau waar u werkt factureert alle prestaties aan 65 €/uur. Een beetje aan de lage kant maar soit.

De winstmarge wordt op 15 % gesteld, de overheadkosten op 15€/u en het gemiddelde rendement van een beginnende medewerker dat voor het gemak op 50% gesteld wordt.

Vraag is dan: hoeveel mag die medewerker dan bruto verdienen ?

Het grootste deel van de studenten beantwoordt zoiets benaderend juist tot akelig precies, maar je trekt je ogen toch wel op als de antwoorden afkloppen op 80 €/u, 138 €, 184 € of 363 €. Het record was dit jaar 3.200 €/u.


Waar ligt dat aan ?

Gebrek aan zelfcontrole ?
Gebrek aan redeneringsvermogen ?
Gebrek aan empathie ?

Of is het stomme examensysteem dat de studenten onder druk zet ?

Kunt u mij op weg helpen ?

Geen opmerkingen: