donderdag 19 maart 2015

24 % GOEDKOPER MET DE TREIN RIJDEN

Stel, u wil met de trein van Gent Sint-Pieters (Vlaanderens grootste station) naar Brussel en terug.
Dat kost u € 17,80 of, als u dat dag in dag uit doet, € 1.557 voor een jaarabonnement.
Als u dat eens uitrekent; gedurende 222 dagen legt u 24.420 km af. Dat is amper € 0,064 per km.
Niet klagen hé. Waar vindt u een goedkoper transportmiddel, mèt chauffeur en conducteur voor als er problemen zijn.

Oké.
Stel, u wil niet naar Brussel maar naar Ternat bijvoorbeeld.

Ik zou niet weten wat u daar moet doen want daar van de trein stappen is nu niet wat ik noem, een blije gebeurtenis. Maar soit.

Als u de NMBS simulator raadpleegt en u wil zo rond 08:00 u vertrekken, dan geeft het reisplan eerst de sneltrein (nou, snel ?) aan naar Brussel en dan stapt u over op de lokale die stopt en weer vertrekt in Brussel Centraal, Brussel Noord, Boxtael, Jette, Sint-Agata Berchem, Ganshoren, Dilbeek, Sint-Martens-Bodegem en dan in Ternat.

Een beetje een processie van Echternach maar daarin herkennen we ten volle de NMBS.

U zit dan ongeveer 01:15 tussen de twee perrons gevangen.  Dat kost u heen en terug slechts €12.20.
Omdat de reis berekend wordt in vogelvlucht en ook daarin herkennen we ten volle de NMBS.

Op jaarbasis kost u dat € 1.180, of  377 € minder dan naar Brussel of in percentjes: 24 % goedkoper.

Als u nu eens, beste Gentenaar, een abonnement naar Ternat neemt in plaats van naar Brussel, dan kunt u zich in Brussel Zuid toch nog altijd bedenken wat u met die 377 € gaat doen, toch ?

Mijn inziens bent u niet verplicht die in Ternat te verbrassen.

Als u denkt dat dit bericht niet 100% juist is, mail mij dan het verzinsel

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Slim idee... Alleen rijdt de trein zo: Brussel zuid, bxl centraal, brussel noord, bockstael, jette, st agatha berchem, groot-bijgaarden, dilbeek, sint martens bodegem en dan ternat :-)

Anoniem zei

Is er niet zoiets als de verplichting om de kortste weg te nemen bij de NMBS?