zaterdag 29 maart 2014

Loodsen

Op het Loodwezenplein in Nieuwpoort staat een inhuldigingsplaat. Ze steekt pakweg 60 cm uit boven de tegels. Op de plaat wordt uitgelegd dat we dankbaar moeten zijn tegenover de Europese instellingen omdat die een groot deel van de heraanleg van het plein betaald hebben. De rest kon ik niet lezen.

Nu mag ik niet denken dat het weer eens die ontwerpers van het Vlaams Gewest zijn die hier onachtzaam te werk zijn gegaan; dat ze de kwetsbaarheid van deze opstelling weer eens onderschat hebben. Ik mag niet denken dat de plaat riskeerde te breken bij de eerste de beste confrontatie met een billenkar. Ook niet dat deze betonblokken improvisatie zijn om breuk te voorkomen of erger, om te vermijden dat u en ik ons lelijk zouden kunnen bezeren aan die plaat door enige onoplettendheid. Ik mag niet denken dat dit al gebeurd is.

Neen, ik moest het een beetje verder zoeken.

Nieuwpoort is al lang opgegeven als handels- en vissershaven; de marinebasis een verre herinnering. Nieuwpoort ziet haar toekomst enkel nog als jachthaven. Daar heb je geen loodsen voor nodig. De leden van het loodswezen voelden zich al maar meer verweesd. Daarom hebben de ze een paar verdwaalde betonbermen rond die bedankingsplaat gesleurd. Ieder bedankt Europa op zijn manier.

Als dit verhaal volgens jou niet voor 100% waar is, zet dan bij de reacties wat het verzinsel is.

2 opmerkingen:

Ellen zei

Hihi! Volgens mij is het toch gewoon omdat ze niet goed nadachten toen ze die steen plaatsen... Verkeerd ingeschat door de ontwerpers van het Vlaams Gewest. Dat gebeurt wel vaker...

Unknown zei

volgens mij ligt het hier aan de plaatser van de steen, hoe dom kun je zijn om een dergelijke kleine steen op dergelijke plaats te zetten, of waren ze misschien gemaakt voor de kleine jeugd?

wij hebben een steen geplaatst in beselare en geluveld ter opening van de nieuwe wegen, maar daar stonden bij allerzielen chrisanten bij , ter ere van de namen die op de plaat stonden ( de huidige schepenen en burgemeester.)