Ik vind het niet abnormaal dat u Buckmister Fuller niet
kent. Hij was filosoof, ingenieur, architect, visionair, enfin geen
doordeweekse. Sommigen noemden hem de Leonardo da Vinci van de 21° eeuw maar ik
vind dat om meerdere reden een onterechte vergelijking.
Het zou Buckmister Fuller oneer aandoen.
Het zou Buckmister Fuller oneer aandoen.
Hij werd het bekendst op het einde van zijn leven door de bouw van zijn domes. Eerst
experimenteel op kleine schaal maar nadien, op de wereldexpo in Montreal 1967,
met een reuzendome die nog steeds tot de verbeelding spreekt.
In de jaren dertig van de vorige eeuw tekende hij ook een
nieuwe auto die heel sterk afweek van de toenmalige auto’s die eerder leken op
een koets met een ingebouwde motor. Hij doopte het The Dymaxion car, die veel
weg had van een vliegtuig.
Er waren zelfs uitschuifbare vleugels bij bedacht om
het geheel stabiel te houden. En als je goed kijkt, zie je op zijn eerste
schetsen zelfs een propeller aan de voorzijde van het tuig.
Een succes is die 4D niet geworden, want bij een snelheid van
80 km/u bleek hij niet meer zo stabiel. Bij mijn weten zijn er maar twee of
drie prototypes gebouwd.
Nu wil het toeval dat we schetsen hebben teruggevonden van
iemand die zo een locomotief bedacht heeft met een propelleraandrijving. De
propeller was op de neus van de loco aangebracht. Het voordeel was dat
dergelijke treinen bij een zekere snelheid quasi begonnen te zweven en
bijgevolg zich heel snel konden voortbewegen. Voorwaarde was wel dat de stellen
aanzienlijk lichter zouden gemaakt worden.
Ik heb mij overigens altijd
afgevraagd waarom treinstellen zoveel moeten wegen.
Er waren maar twee nadelen aan deze windtrein: het stel
stabiel houden, en die propeller.
Op het vlak van dynamische stabiliteit was men toen nog niet zo
vertrouwd met spoilers zoals vandaag, en die propeller, ja die nam wat veel
plaats in. De sporen moesten verder uit elkaar geplaatst worden omdat kruisende
treinen met hun propellers wel voor spektakel zouden zorgen.
Wellicht is dat de reden waarom die windtreinen nooit van de
grond zijn gekomen.
Kijk ook eens onderaan op de tekening. Daar staan de initialen B.O/. Ik heb gezocht en gezocht maar kan maar niet terugvinden wat het is. Heeft iemand enig idee ?
Als dit verhaal volgens jou niet 100 % waar is, mail mij dan
het verzinsel.
1 opmerking:
De eerste dymaxion is gecrash op de wereldtentoonstelling in chicago voor de ogen van verschillende autoconstructeurs(ford, GM,...) en hij reed trouwens 90 miles/h (140km/u).
Had een V8 motor en een verbruik van 7,5 L /100 km.Sterk voor een Amerikaanse wagen.
Volkswagen heeft in 2013 het patent gekocht om er een elektrisch busje mee te ontwerpen
Verhaal stond vorige maand in duits automagazine (auto moto und sport)
Van de propeller was geen sprake en denk ook niet dat Volkswagen die zal monteren
Een reactie posten