Er was ooit een tijd dat een dag ingedeeld werd door het
slaan van klok op de kerktoren.
Heel het dorp wist dan hoe laat het was,
tenminste als men aandachtig meetelde.
Het leven kroop vooruit met intervallen
van een kwartier.
Minuten bestonden in de hoofden van enkelen die daar om de
één of andere reden nood aan hadden.
Zoals de mannen van het spoor.
Met de
opkomst van treinen en stations zijn mensen meer en meer in minuten beginnen
denken want één minuut te laat was voldoende om de trein te missen. Je kon
beter een paar minuten voor tijd aanwezig zijn.
Om treinreizigers hierin
behulpzaam te zijn verschenen overal stations met reuze uurwerken die de
minuten aanduidden.
Met de bouw van het nieuwe station in Gent heeft men die
traditie bestendigd door een nieuw analoog uurwerk in de glazen gevel
te verwerken.
Groot, luchtig en duidelijk.
Wat alleen enkele insiders weten is dat het eerste ontwerp voorzag in een
sobere maar duidelijke verdeling in minuten. Infrarail heeft op vraag van de
exploitant deze onderverdeling achterwege moeten laten. Geheel in de geest van
de huidige stiptheid van de treinen.
Vertrektijden zijn gekoppeld aan
kansberekeningen.
De blokjes die de minuten moeten aanduiden hebben ze nog en
zitten mooi verpakt te wachten in het depot van het station, helemaal
achteraan.
U bent bij deze gewaarschuwd: de dag dat de blokjes gemonteerd
worden heeft de vooruitgang opnieuw klokvaste treinen gebaard.
Als dit verhaal niet voor 100 % klopt, stuur mij dan het verzinsel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten